الهه ی الهام
انجمن ادبی

 ولنتاین:

عید سنت والانتین(st.valentine) هر سال در روز چهاردهم فوریه گرفته می شود و بنا بر گفته ی هالیول(halliwell) اعتقاد عوام بر این است که اولین دختری که در این روز به چشم مرد دیده شود، معشوقه ی حقیقی او خواهد بود.

مسعود فرزاد- مترجم هملت

چهار شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 16:33 :: نويسنده : حسن سلمانی

 ستاره قطبی:

ستاره ی قطبی یا ستاره شمالی ستاره ای است که بسیار نزدیک به امتداد محور زمین بر کره سماوی باشد و جهت شمال( در نیمکره ی شمالی) یا جنوب ( ر نیمکره ی جنوبی) را نشان می دهد و ستاره ای است که با این موقعیت، محلش نسبت به ناظر ساکن روی زمین تغییر نمی کند.

در حال حاضر این موقعیت از آن ستاره ی جدی است. زمین دور محوری فرضی که از شمال و جنوب کره زمین می گذرد، می چرخد. این چرخش زمین موجب می شود که ما تصور کنیم همه ی ستاره های آسمانحول محوری می چرخند( حرکت ظاهری دارند) که درمحل محور گردش آن ها ستاره ی قطبی می درخشد.؛ ستاره ی پرنوری که جایش در آسمان ثابت است. دلیل عدم حرکت ظاهری ستاره قطبی این است که این ستاره در امتداد محور چرخشی زمین قرار دارد.

با تشکر از دکتر علیرضا شیرخانی

دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:ستاره,قطبی, :: 14:16 :: نويسنده : حسن سلمانی

 شباهنگ:

شباهنگ یا شعرای یمانی درخشان ترین ستاره ی آسمان شبانه است. این ستاره در فارسی با نام های کاروانکش، وراهنگ، شب کش، خنک، تیر و تیشتر نیز نامیده می شود. نام عربی آن شعرای یمانی و نام انگلیسی آنsirius است.

شباهنگ تقریباً از همه ی نقاط مسکونی زمین دیده می شود و در نیمکره ی شمالی به عنوان یک راس مثلث زمستانی شناخته می شود. شباهنگ با 8،6 سال نوری یکی از نزدیک ترین ستاره ها به زمین است. جرم شباهنگ 2،4 برابر جرم خورشید، و قدر ظاهری آن منفی 1،47 است.

این ستاره در صورت فلکی سگ بزرگ قرار دارد به همین دلیل در زبان انگلیسی به آن dog star  هم می گویند. 

نام آن در نظام نامگذاری بایر« آلفا سگ بزرگ» است.

با تشکر از: دکتر علیرضا شیرخانی

دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:شباهنگ,ستاره,الهه ی الهام, :: 13:46 :: نويسنده : حسن سلمانی

 واژه: شاهرخ

یعنی شاه را با رخ کیش دادن  و از اصطلاحات شطرنج است. اما اسم« شاهرخ» قبل از شاهرخ- پسر تیمور- رایج نبوده و او اول کسی است که به این اسم نامیده شد است. ابن عربشاه در کتاب« عجایب المقدور» می گوید: تیمور به شطرنج خیلی عشق داشت و خوب بازی می کرد. وقتی در بین بازی، در همان وقتی که می خواست حریف را با«رخ» مات کند – یعنی با رخ کیش دهد- خبر آوردند که پسری برایش متولد شده است. گفت اسم او را بگذارند« شاهرخ»

نزدی شاهرخ و فوت شد امکان حافظ       چه کنم بازی ایام مرا غافل کرد

دیوان حافظ؛علامه قزوینی و قاسم غنی

یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:, :: 14:15 :: نويسنده : حسن سلمانی

 واژه: دوورا

گاهی چیزی یا کسی که کنار ما قرار دارداز ما دور است مثل اینکه بدانی مالک چیزی هستی اما آن به تو تعلق ندارد. کسی که با تو هست و نیست. او را داری و نداری. در این وضعیت یک مفهوم انتزاعی شکل می گیرد ؛ برای چیزی که نزدیک است و دست یافتنی نیست،نزدیک است، دور نیست،«دوورا»ست.

دوورا، اسم نخستین مجموعه ی داستان کوتاه اثر داوود زیدی هم هست که خود داود زیدی این واژه را برای اولین بار ساخته و به گنجینه ی واژگان زبان فارسی هدیه کرده است.

حسن سلمانی

یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:, :: 14:11 :: نويسنده : حسن سلمانی

 

الهه ی الهام:
ربّ النوع الهام. آن که چیزی را به دل انسان می اندازد. کسی که همیشه و همه جا همراه انسان است و به او الهام می کند و می آموزد و منشأ خلاقیت و آفرینش ادبی و هنری در انسان است.
الهه ی الهام؛ اسم انجمن ادبی و وبلاگ همین انجمن با مدیریت حسن سلمانی هم می باشد.
یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, :: 16:21 :: نويسنده : حسن سلمانی

 

پریشهر:شهر پریان؛
این ترکیب را قبلاً در جایی نه دیده و نه شنیده بوده ام. حتی چند فرهنگ لغت را هم گشتم و ندیدم.اولین با در شعر« هبوط» و داستان کوتاه« هبوط» آن را به کار بردم ؛ به معنای « بهشت»
و بار دیگر، در داستان کوتاهی به همین اسم – پریشهر- به کار بردم. با معنی کنایی و دوگانه ی آرمانشهر و شهری که در تصرّف اجنه و ارواح پلید است.
حسن سلمانی
 
یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, :: 16:19 :: نويسنده : حسن سلمانی

 

«آنیما و آنیموس»
آنیما: روان زنانه ی درون مرد
آنیموس: روان مردانه ی درون زن
درون هر انسان، روانی از جنس مخالف وجود دارد. این روان ناخودآگاه و جنس مخالف درون، آنچنان دنیای شگرفی دارد که انسان هر چه بیشتر به آن آگاه شود، دنیای درون و بیرونش از تعادل بیشتری بهره مند خواهد شد.
پدیده ی تکراری عشق بهترین نمونه برای نشان دادن آنیما(روان زنانه ی درون مرد) و آنیموس( روان مردانه ی درون زن) است.
پس از این که انسان به سن بلوغ می رسد و توانایی تشخیص و تمییز و علاقه به جنس مخالف را می یابد؛ در واقع به مجرد آگاهی از هویت جنسی، پدیده ی فرافکنی توسط روان مردانه یا زنانه انسان بر روی جنس های مخالفِ دوست و آشنا، آغاز می گردد و عشق های ساده و اولیه شکل می گیرد که البته بیشتر منجر به شکست می شود.
اسطوره ها بر این باورند که انسان ازلی ، نر- ماده یعنی دوجنسی بوده است.
افلاطون می گوید: خدایان، نخست انسان را به صورت کره ای آفریدند که دو جنسیت داشت. پس آن را به دو نیم کردند به طوری که هر نیمه ی زنی از نیمه ی مردش جدا افتاد و به همین دلیل است که هر انسانی به دنبال نیمه ی گمشده ی خود سرگردان است و وقتی که به زن یا مردی برمی خورد، فکر می کند که نیمه ی گمشده ی اوست و این در حالیست که نیمه ی گمشده ی هر کسی درون خود اوست.
نیکلاس برایف معتقد است: انسان نه تنها موجودی جنسی بلکه دوجنسی است و مردی که با خصوصیات زنانه ناخودآگاهش در ارتباط نباشد موجودی است که توسط کیهان تسخیر و رباط گونه اداره می شود. زنی هم که با مرد درونش در ارتباط نباشد، زنی است بی شخصیت، بی هویت و بدون هدف و انگیزه.
یونگ می گوید:در نهایت، انسانی به کمال انسانیت خود می رسد که آنیما و آنیموس در او به وحدت و یگانگی کامل برسند. کارل گوستاو یونگ، یکی شدن آنیما و آنیموس را ازدواج جادویی خوانده است و در واقع اصلی ترین بنیان روان آدمی را آنیما و آنیموس می داند.
آنیما در رویاها و تخیلات و نقاشی ها و شعرها و داستان ها به صورت معشوق رویایی و مادر تجلّی می کند؛ همانطور که بروز آنیموس به صورت عاشق رویایی و سوار اسب سفید است که از راه های دور از دل جنگل تاریک و پشت کوه ها و آن سوی دریا ها خواهد آمد و از او خواستگاری خواهد کرد.
شناخت آنیما و آنیموس در انسان می تواند منشاء خلاقیت های هنری و ادبی و نیز ایجاد تعادل روانی در شخص شود و او را در برقراری روابط عاطفی و انسانی با دیگران کمک کند و شخصیت او را تعالی ببخشد.  
 
سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:آنیما,آنیموس,مرد,زن, :: 12:32 :: نويسنده : حسن سلمانی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الهه ی الهام و آدرس elaheelham.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان